Put odraslih prema svijetu programiranja

U današnjem, tehnološki sve orjentiranijem društvu, programiranje je postalo jedna od najtraženijih i najplaćenijih vještina. Stoga je logičan interes za učenje programiranja u odrasloj dobi jer sa sobom nosi niz prednosti koje mogu koristiti pojedincima u različitim aspektima njihovog osobnog i profesionalnog života. Osim što može otvoriti nove mogućnosti za napredak u karijeri i povećanje konkurentnosti u poslovima, koji često omogućuju rad iz udobnosti vlastitoga doma, učenje programiranja može pružiti mentalnu stimulaciju i izazov, ispuniti osjećajem postignuća i zadovoljstva te kroz sudjelovanje u programerskoj zajednici omogućiti odraslima da upoznaju nove ljude istih interesa.

Postoji li ograničenje kada je riječ o dobi u kojoj se može naučiti programirati?

Mnogi ljudi vjeruju da je učenje programiranja rezervirano za mlade, no postoje argumenti za i protiv te tvrdnje. Stereotipi o mladima, koji su odrasli u digitalnom dobu, često daju naslutiti da su oni prirodno nadareni za tehnologiju i da zbog toga imaju prednost u učenju programiranja. Činjenica jest da su mlađe generacije više izložene računalima i mobilnim uređajima te su zbog toga, vjerojatno, sklonije prihvatiti novije tehnologije i eksperimentirati s njima. No, tehnološki sektor otvoren je za sve, bez obzira na dob, spol ili prethodno iskustvo, a obrazovni resursi za učenje programiranja dostupni su svima.

Postoje brojni primjeri koji ukazuju da su ljudi, koji su krenuli s učenjem programiranja u kasnijim fazama života, postigli uspjeh i postali stručnjaci u svom području primjene programiranja. Na primjer, Lynda Weinman, prvotno animatorica u filmskoj industriji, u svojim je srednjim godinama samostalno naučila programiranje i postala važna ličnost u učenju na daljinu. Ona je 1995. godine, u dobi od 40 godina, suosnovala popularnu platformu za obrazovanje putem interneta iz računalnih vještina Lynda.com, a koju je 20 godina kasnije otkupila poznata poslovna društvena mreža LinkedIn za 1.5 milijardi američkih dolara te je danas postala dio edukacijske platforme LinkedIn Learning.

Ključne prednosti

Ključna je prednost učenja programiranja u odrasloj dobi bogatije životno i profesionalno iskustvo  koje može biti korisno u boljem razumijevanju primjene programiranja u stvarnim situacijama. Osim toga, odrasli imaju jasnije razumijevanje svojih ciljeva i potreba u karijeri što može osigurati veću motivaciju i posvećenost učenju programiranja. Odrasli pojedinci često imaju veću samodisciplinu i organizacijske vještine, a to opet može biti korisno u učenju složenih koncepata programiranja i rezultirati dosljednim i bržim napretkom u učenju. Uz to odrasli početnici u programiranju imaju veću fleksibilnost u izboru tehnologija jer imaju slobodu odabrati one tehnologije i programske jezike koji najbolje odgovaraju njihovim ciljevima i interesima, umjesto da odabiru one na koje su usmjereni u ranoj dobi.

Odrasli se u učenju programiranja mogu suočiti i sa specifičnim izazovima, posebno ako su završili svoje formalno obrazovanje ili su već usmjereni na drugu karijeru. Pronalaženje vremena za učenje, s obzirom na životne obveze koje uključuju posao i obitelj, može biti izazovno pa je potrebno uložiti dodatni napor kako bi se te obveze uskladile. Neki odrasli pojedinci mogu osjećati nesigurnost ili strah prema tehnologiji, što ih može obeshrabriti u učenju programiranja. Uz to, osjećaj da je programiranje preteško ili je izvan osobnih mogućnosti, može smanjiti samopouzdanje odraslih u njihovim nastojanjima da nauče tu vještinu. Mlađi pojedinci često imaju više vršnjaka ili mentora koji ih podržavaju u učenju programiranja, dok stariji, možda, nemaju takvu zajednicu podrške. Nadalje, odrasli se tijekom učenja programiranja, zbog nedostatka prakse u radu s digitalnim tehnologijama, često mogu suočiti i s tehničkim izazovima kao što su poteškoće u upravljanju računalom, postavljanje i instalacija razvojnog okruženja ili rješavanje tehničkih problema.

Unatoč tim izazovima, važno je napomenuti da mnogi odrasli uspješno nauče programirati. Strpljenje, predanost, redovito učenje i upornost mogu pomoći u prevladavanju navedenih izazova. Kako bi se oni prevladali, važno je postaviti jasne ciljeve koji se žele postići učenjem programiranja te u skladu s tim odabrati odgovarajuću tehnologiju i programski jezik. Na primjer, za izradu dinamičkih internetskih stranica dobar izbor bio bi Javascript, a za izradu aplikacija mogao bi se odabrati Java ili C# programski jezik. Osim navedenoga, postoje brojni internetski izvori, tečajevi i zajednice podrške koji uz formalno obrazovanje mogu pomoći odraslima u njihovom putovanju prema učenju programiranja. Uz kvalitetne resurse i podršku programerske zajednice, bitna je i redovita praksa te praktična primjena vještina programiranja razvojem vlastitih projekata. Važno je shvatiti da učenje nikada ne smije prestati. Tehnologija se brzo mijenja pa je važno ostati informiran o najnovijim trendovima i alatima u svijetu programiranja.

Formalno obrazovanje

Formalno obrazovanje može pružiti brojne prednosti u usporedbi sa samostalnim učenjem. Pruža strukturu i sustavno vodi polaznike kroz različite koncepte i vještine, što olakšava početak učenja i postupno napredovanje. Uz to, formalno obrazovanje obično dolazi s kvalitetnim materijalima kao što su interaktivne vježbe, projektni zadatci i tekstualni resursi koji uz mogućnost mentorstva bitno olakšavaju razumijevanje gradiva. Formalni programi obrazovanja  podrazumijevaju suradnju i interakciju s drugim polaznicima, što može potaknuti razmjenu ideja i iskustava te tako olakšati učenje. Osim toga, ovi programi često uključuju i praktične projekte i zadatke koji omogućuju stvarnu primjenu naučenih vještina, a uspješnim završetkom programa obrazovanja dobivaju se uvjerenja koja mogu poboljšati vidljivost i zapošljivost polaznika u računalnom sektoru.

Ključna prednost zapošljavanja odraslih u svijetu programiranja jest bogato životno iskustvo i raznovrsnost perspektiva koje odrasle osobe donose u tehnološku industriju. Osim toga, odrasle osobe često imaju veću samodisciplinu, što može biti korisno u učenju složenih koncepata programiranja, a mogu imati i bolju predodžbu o tome kako primijeniti tehnologiju na stvarne svakodnevne probleme. Odrasli ljudi dobri su u rješavanju problema i donošenju kreativnih rješenja zbog iskustva i širine znanja, a radna etika i posvećenost poslu čini ih poželjnim kandidatima za poslove koji zahtijevaju predanost i upornost, bilo da se radi o poslovima razvoja, implementacije ili testiranja programske podrške.

U konačnici, put odraslih prema svijetu programiranja može biti izazovan, ali i donijeti iznimno zadovoljstvo. Uz odgovarajući pristup, podršku i predanost, odrasli mogu uspješno naučiti programirati i ostvariti svoje ciljeve. Kako bi se prevladali izazovi u učenju programiranja i ostvarila uspješna karijera, treba vjerovati u sebe te biti uporan i otvoren za učenje novih tehnologija. Promicanje ideje da nikada nije kasno krenuti u avanturu učenja programiranja važno je jer, bez obzira na dob, mnogi imaju potencijal postati stručnjaci u tom području.

Igor Jakopiček, mag. educ. math et inf.

Potencijal učilište logo_3_3 – bojaZaWeb

Informacije

Otkrijte svoj
potencijal

© 2023 UČILIŠTE POTENCIJAL. Sva prava pridržana
Stranicu izradio creatos.hr